• helend-verhaal

Heeft je kind problemen? Schrijf een helend verhaal!

Heeft je kind last van allergieën, slaapproblemen, boosheid of faalangst? Dan zou je een ‘helend verhaal’ kunnen proberen. Dit is een op maat geschreven verhaaltje dat het onbewuste van een jong kind aanspreekt. Zo zie je problemen verminderen of zelfs helemaal verdwijnen!

Wat is een helend verhaal?

Een helend verhaal is een op maat gemaakt verhaaltje. De hoofdfiguur heeft dezelfde problemen als jouw kind, en leert dingen die het vroeger niet kon. Aan het eind van het verhaal zijn natuurlijk alle problemen overwonnen.

Een jong kind identificeert zich sterk met de hoofdpersoon uit het verhaal, en eigent zich onbewust de nieuwe vaardigheden van de held toe.

In een helend verhaal leert een kind het verschil tussen identiteit (ik) en wat zijn of haar lichaam doet (gedrag). ‘Ik ben allergisch’ wordt bijvoorbeeld: ‘ik ben gezond, alleen kan mijn buik niet tegen melk’.

Ook krijgt een kind het besef van tijd, en groei. Want kinderen zijn daar helemaal niet mee bezig, zij leven in het moment. ‘Toen je baby was, kreeg je bultjes van melk. Nu ben je al drie, en is je huidje véél sterker geworden’.

Door ‘helpertjes’ aan het verhaal toe te voegen worden de ‘saboterdende delen’ aangesproken. Dit zijn delen uit het onderbewustzijn die graag voor ons willen werken, maar af en toe in de war zijn of ons zelfs per ongeluk gaan tegenwerken.

Hoe schrijf je een helend verhaal?

Eigenlijk kan iedereen een helend verhaal schrijven. Je hoeft alleen de juiste ingrediënten te gebruiken en een kort verhaaltje te bedenken. Creatieve ouders maken er vaak nog mooie illustraties bij ook. Maar dat hoeft niet, kinderen vinden zelfbedachte verhaaltjes sowieso al prachtig.

Gebruik de checklist:

  • Voor wie is het?
  • Hoe oud is het kind?
  • Wat is het probleem of thema?
  • Waar heeft het kind bewondering voor? Bijvoorbeeld: tv-helden, prinsessen en knuffels.
  • Welke behoeften heeft het? Bijvoorbeeld: Veiligheid, ontspanning, rust, vertrouwen of  emoties tonen.
  • Is het kind ergens bang voor?
  • Welke activiteiten vindt het kind leuk?
  • Welke bijzondere karaktereigenschappen heeft het kind? Bijvoorbeeld: Energiek, slim, vrolijk, observerend, alert, sociaal.
  • Welke eigenschappen zou het kind méér willen hebben? Wat mag er ontwikkeld worden? Bijvoorbeeld: veiligheid, zelfvertrouwen, je op een andere manier uiten, doorzettingsvermogen.

De opbouw van een helend verhaal:

Ter illustratie gebruik ik de sessie van Isis, die niet in haar eigen bed wilde slapen.

  1. Kies een wereld waarvan je denkt dat het kind zal genieten (de wereld van een prinses).
  2. Vertaal het probleem (inslapen- verlatingsangst) naar deze wereld (de slaapkamer van de prinses in het kasteel en het grote bed van de koning en de koningin in een ander deel van het kasteel).
  3. Kies een hoofdfiguur waarmee het kind zich kan identificeren (een prinses). Dit is in het verhaal de plaatsvervanger van het kind. De hoofdpersoon maakt dezelfde dingen mee als het kind (de prinses heeft een pasgeboren broertje). Ook heeft de hoofdpersoon dezelfde karaktereigenschappen als het kind. De hoofdpersoon is altijd aardig, moedig, lief en wordt zeer gewaardeerd door andere figuren in het verhaal.
  4. Bedenk een beginsituatie dat gelijk is aan het probleem van het kind (de prinses durft niet te slapen, is bang, durft niet alleen te zijn in haar prinsessenslaapkamer. De koning en koningin moeten altijd bij haar zijn om in te slapen. De prinses schopt, krabt en bijt de koning en de koningin om duidelijk te maken dat ze bang en gefrustreerd is. Maar dat doet de prinses veel verdriet want ze houdt ontzettend veel van de koning en de koningin).
  5. Bedenk een eindsituatie waar het kind wil zijn, aan het eind van het verhaal (de prinses ligt veilig, tevreden en ontspannen in haar warme bedje. s’ Avonds kan ze niet wachten tot ze er weer in mag).
  6. Kies een helper: iemand die voor een oplossing kan zorgen (een mythisch figuur, een wijze man of vrouw, een uil, een oude boom).
  7. Bedenk de weg die de hoofdpersoon aflegt om te komen waar hij/zij wil, en het probleem volledig is opgelost. Gebruik de helper! Laat de oplossing een beetje bedekt, zodat het onbewuste van het kind zelf handen en voeten kan geven aan de oplossing.
  8. Gebruik het tijdselement: Geef aan hoe de hoofdpersoon eerst was en deed, en hoe hij of zij is veranderd. De helper geeft wijze raad. Belangrijk is dat de hoofdpersoon dingen leert die hij of zij vroeger niet durfde of kon, en nu wel. Leg de nadruk op het met de tijd sterker worden van pootjes, benen, staarten, handjes of gedachten (de prinses dácht dat ze bang was. Maar dat was vroeger. Nu is ze al veel groter, en grote prinsessen slapen in hun eigen prinsessenkamer).

Ik hoor graag je ervaringen!

Een helend verhaal hoeft helemaal niet lang of perfect te zijn. Het gaat tenslotte om de intentie. Maar als je wilt dat een helend verhaal een kind raakt, zal het jou ook moeten raken.

Heb je zelf wel eens een helend verhaal aan je (klein)kind voorgelezen? En wat gebeurde er toen?

Over:

Irma Koorn schrijft als 'De Bloggende Coach' over de mooiste sessies uit de praktijk. Zij begeleidt vrouwen die een nare jeugd hadden of een andere indringende ervaring hebben meegemaakt. En moeders die problemen hebben met hun kind. De antwoorden en oplossingen zijn al aanwezig, Irma helpt ze te vinden.

Plaats een reactie

CommentLuv badge